Samanyolu Galaksisinde Kaç Tane Güneş Sistemi Var?

Bu yazıyı paylaşmak için;
Share on Facebook
Pin on Pinterest
Tweet about this on Twitter
Share on LinkedIn

Samanyolu galaksisinde resmi olarak Güneş Sistemi olarak adlandırılan tek sistem içinde bulunduğumuz sistemdir. Ancak gök bilimciler Samanyolu’nda, yörüngesinde gezegenler dönen 2500‘den fazla yıldız keşfettiler. Samanyolu Galaksisinde Kaç Tane Güneş Sistemi Var sorusuna kısaca bu şekilde yanıt verebiliriz.

Güneş sistemi olarak adlandırdığımız yer aslında bir Gezegensel sistemdir. Yani büyük bir yıldızın çekim kuvveti altında, onun etrafında dönen gezegenlerin oluşturduğu bir oluşumdur. 2500’den fazla keşfedilmiş buna benzer sistem Samanyolu galaksisinde bulunmaktadır. Üstelik keşfedilmeyi bekleyen bir sürü bu tarz oluşum bulunmaktadır!

Güneşimiz galaksimizdeki yaklaşık 200 milyar yıldızdan sadece biridir. Bu demek oluyor ki, güneş sistemimizin dışında keşfedilmeyi bekleyen çok fazla yer var. İnsanlık olarak yeteneklerimiz son zamanlarda bu gezegenleri keşfedebilecek noktaya gelebilmiştir.

samanyolunda kaç güneş var
Bu resimde, Dünya’dan yaklaşık 130 ışık yılı uzağında bulunan HR 8799 adlı bir yıldızın etrafında dönen üç genç gezegeni görebilirsiniz. Resim kaynağı: Gemini Observatory Artwork’den by Lynette Cook

Güneş Sistemlerinin Keşfi

Diğer güneş sistemlerini keşfetmek bizim için oldukça zordur. Çünkü, en yakın komşu yıldızlarımız bile trilyonlarca mil uzaktadır. Ayrıca tüm yıldızlar, etraflarını saran gezegenlere göre çok büyük ve son derece parlaktırlar. Bu sebeple, uzaktaki bir yıldızın yakınında bir gezegeni görmek, uzaktaki bir deniz fenerinin hemen yanında bir ateş böceği görmeğini görmeye benzer.

Diğer Güneş Sistemleri

Bizim sistemimizden çok daha farklı büyüleyici özelliklere sahip pek çok sistem bulunmaktadır. Örneğin, HD 40307g olarak bilinen bir gezegen, Dünya’nın sekiz katı kütleli bir “süper Dünya” dır. Yerçekimi kuvveti, Dünya’ya göre çok daha güçlüdür. Orada ağırlığımız buradakinin tam iki katı olurdu.

İki Güneşi Olan Gezegen

Star Wars filmini andıran, adeta bilim kurgu filmlerinden fırlamış gibi duran Kepler-16b adı verilen gezegen, belki de en harika görüntülerden birine ev sahipliği yapıyor. Bu gezegen iki farklı yıldızın yörüngesinde dönmekte. Yani iki adet güneşi var!

iki güneşi olan gezegen
Kepler-16-b’nin yüzeyinde durmanın neye benzediğini gösteren bir örnek. Görüntü kaynağı: Courtesy NASA / JPL-Caltech.

Güneş Sistemleri Nasıl Bulunur?

NASA’nın Kepler görevi, dokuz yıllık görevi sırasında 2.600’den fazla öte gezegen buldu. Ayrıca, astronomların gerçekten de gezegen olduklarından emin olmak için daha dikkatli çalışmaları gereken 3.000’den fazla ek potansiyel öte gezegenden oluşan bir liste hazırladı.

NASA’nın Ötegezegen araştırma uydusu (TESS) misyonu, exoplanet avına devam ediyor. Kepler, öncelikle gökyüzünün belirli bir yamasını araştırırken, TESS tüm gökyüzünü en yakın ve en parlak yıldızların etrafında dönen binlerce gezegeni bulmak için gözlem yapıyor.

2021 yılında faaliyete geçecek olan James Webb Uzay Teleskopu, keşfettiğimiz ekzoplanelerin birçoğunu da gözlemleyecek ve bilim adamlarının bu uzak dünyalarla ilgili ayrıntıları açıklamalarına yardımcı olacak.

Kim bilir? Bir gün, dış gezegenler ve uzak güneş sistemleri inceleyerek, gökbilimciler hep merak ettiğimiz şu soruya bir yanıt bulurlar: Galaksimizin başka bir yerinde yaşam var mı?

Bu yazıyı paylaşmak için;
Share on Facebook