Evrendeki En İlginç Nesneler, Uzaydaki Gizemli Olaylar

Share on Facebook
Pin on Pinterest
Tweet about this on Twitter
Share on LinkedIn

Yaşadığımız Evrende ne kadar garip olaylar yaşandığını sorgulamamıza gerek yok. Uzaydaki gizemli olaylar ve evrenin en ilginç nesnelerini sizler için araştırdık. İçinde yaşadığımız Dünya ve çevresinde bir çok gizemli olaya şahit olmatayız. Bunların bir çoğunu anlamakta güçlük çekebiliyoruz. Uzay gerçekten bilinmezlerle ve sırlarla dolu bir yer. Bu galeride evrenin en tuhaf nesnelerine göz atacağız.

Gizemli Radyo Sinyalleri

uzaydaki ilginç olaylar
(Resim Kaynağı: NRAO Outreach/T. Jarrett (IPAC/Caltech); B. Saxton, NRAO/AUI/NSF)

2007 yılından bu yana, araştırmacılar sadece birkaç milisaniye süren ultra ince, ultra parlak radyo sinyalleri alıyorlar. Bu esrarengiz flaşlara hızlı radyo patlamaları (FRB’ler) deniyor ve milyarlarca ışıkyılı uzaklıktan geliyor gibi görünüyorlar. Son zamanlarda, bilim adamları arka arkaya altı kez yanıp sönen, bu tür ikinci sinyal ve bu gizemi çözmelerine yardımcı olabilecek bir FRB yakalamayı başardılar.

Dünya’ya 500 milyon ışık yılı uzaklıktaki FRB 180916 galaksisinden geldiği tahmin edilen bu sinyallerin kaynağının ne olduğunu belirlemek ise çok zor.

Nükleer Pasta

uzaydaki gizemli olaylar

Evrendeki en sağlam malzemeye verilen isimdir. Ölmüş bir yıldızın çekirdeğinde neler yaşandığını simülasyon sonuçları ile elde eden bilim adamlara bu çekirdekte yüksek basın ve yoğunluk sebebiyle oluşan bir madde keşfettiler. Bu madde o kadar sağlam ki; zarar vermek için çeliği parçalamak için gereken kuvvetin 10 milyar katını uygulamanız gerekmektedir.

Cüce Gezegen Haumea’nın Halkaları

uzaydaki garip nesneler

Kuiper Kuşağı’nda Neptün’ün ötesinde dönen cüce gezegen Haumea alışılmışın dışında bir durum sergiliyor. Şekil olarak Ameran Futbolu topuna benzeyen, 2 uyduya sahip olan bu gezegende 1 gün yalnızca 4 saat sürüyor. Güneş sistemimizdeki en hızlı büyük nesnedir. 2017 yılında ise çevresinde çok ince ve mükemmel simetriye sahip halkalar keşfedildi. Bu durum cüce gezegen Haumea’yı çok daha enteresan bir hale getirdi. Uzaydaki gizemli olaylar dendiğinde başı çeken şeylerden biri olduğu söylenebilir.

Uyduların da Uydusu Olabilir mi?

Merkür ve Venüz gezegenleri hariç, güneş sistemimizde yer alan gezegenler doğal uydulara sahiplerdir. Bu uyduların en ünlüsü bizim uydumuz olan Ay’dır 🙂 Güneş sisteminde bilinen 240 adet doğal uydu bulunmaktadır.  Teorilere göre zaman içerisinde bu uyduların da kendi uyduları zaman içerisinde oluşmuş olabilir. Bu görüntüyü hayal ettiğimizde gerçekten çok enteresan bir görüntü ortaya çıkıyor.

Uyduların uyduları uzun süre hayatta kalamazlar. Çünkü küçük boyutlarından ötürü gel git etkileri sebebiyle ya uydularının yüzeyine çakılırlar yada uydularının bağlı bulunduğu gezegenin çekim alanına girerler. Başka ihtimal ise etki alanından çıkıp uzaya sürüklenmeleridir. Eğer uydumuz Ay bir zamanlar kendi uydusuna sahip olduysa bunu görmek için bir iki milyar yıl geç kaldık diyebiliriz.

Evrenin En Tuhaf Yıldızı

evrenin en tuhaf yıldızı

Louisiana Eyalet Üniversitesi’nden gökbilimci Tabetha Boyajian ve meslektaşları ilk kez KIC 846285 olarak bilinen yıldızı gördüklerinde, büyük bir şoka uğradılar. Tabby’nin yıldızı olarak adlandırılan nesnenin, düzensiz aralıklarla parlaklığının değiştiğini gözlemlediler. 5’te 1 oranında kararan bu yıldız belirli bir süre sonra eski parlaklığına geri dönüyor. Bu olayı açıklamak için bir kaç teori ortaya atılmıştır hatta bazı insanlar bunun devasa bir uzaylı aracı olabileceğini iddia etmişlerdir 🙂 Ancak işin gerçeği büyük ihtimalle etrafındaki bir toz bulutundan kaynaklanıyor.

Yol Gösterici Nötrino

22 Eylül 2017’de Dünya’yı vuran tek, yüksek enerjili bir nötrino tespit edildi. Antarktika’daki IceCube Neutrino Gözlemevindeki fizikçiler ayda en az bir kez benzer enerji seviyelerine sahip nötrinoları görürler. Ancak bu özeldi, çünkü gökbilimciler ilk defa bir nötrinonun kaynağını tespit ettiler. Nötrino’lar  evrende gerçekleşmiş olaylar hakkında bize bilgi veren kütlesiz ışımalardır. Bunları yakalamak oldukça zordur. Bu nötrino’nun kaynağı, Dünya’dan 4 milyar ışık yılı uzaklıktaki Orion takımyıldızından geliyor. Orion’da doğal bir parçacık hızlandırıcı olan bir dev karadeliğin var olduğu biliniyor.

Bu yazıyı paylaşmak için;
Share on Facebook